تقدیر از «طرح نور» زیر سایه اختلافات | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۶۱۷۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دو دیدگاه با یک هدف همچنان برفشارهای اجتماعی تأکید دارند
«احمدرضا رادان» در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اینگونه ابراز نظر کرد که: «طرح نور با همراهی همگانی رو به رو شده است.»

تقدیر از «طرح نور» زیر سایه اختلافات

فرمانده فراجا می‌گوید با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد. این گفته‌ها در حالی است که روزنامه‌های طرفدار دولت گفته‌اند رئیسی اخیرا درباره روش‌های اجرای طرح نور به آنها تذکر داده است، نکته‌ای که بعد از تذکر دفتر رهبری درباره کارهای بی‌قاعده مطرح شد و سعی داشت دولت را از دایره نقد عملکرد فرهنگی خارج کند. با این وجود روزهای بعد واکنش‌های ضد و نقیض روزنامه‌های اصولگرا در این باره نشان داد که این موضوع با دو تحلیل از طرف تندروها رو به روست: نخست تفکر و اندیشه طیفی که معتقد است به رغم تذکرها باید شفاف و صریح به اجرای این طرح و تبعاتش بالید و مسیر را ادامه داد. در حالیکه طیف مقابلی هم بر پرهیز از بالا بردن التهاب در جامعه و مدارای اجتماعی همزمان با تذکرهای مهم اصرار دارند. گرچه برآیند هر دو نگاه بر ادامه سخت‌گیری‌های اجتماعی در زمینه حجاب استوار است ، اما زورآزمایی آنها در به کرسی نشاندن رفتارها و سیاست‌هایشان ادامه دار شده است. دیروز نمایندگان کمیسیون فرهنگی مهمان رادان شدند تا حمایت خود را از اجرای این طرح اعلام کنند، نمایندگانی که در ترکیب آینده مجلس نیز به عنوان لیدرهای فرهنگی مطرح هستند و این گمانه را تقویت می‌کنند که احتمالا با آمدن نمایندگان مجلس دوازدهمی به عرصه سیاست و فرهنگ در بر همین پاشنه خواهد چرخید و اتفاق مهم و غیرمعمولی در زمینه حجاب رخ نخواهد داد.


همراهی با طرح نور


«احمدرضا رادان» در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اینگونه ابراز نظر کرد که: «طرح نور با همراهی همگانی رو به رو شده است.»
در این دیدار «مرتضی آقاتهرانی» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «مجلس پای کار اجرای طرح نور پلیس است و الحمدالله این طرح با موفقیت حرکت می‌کند. امیدواریم طرح عفاف و حجاب که به شورای نگهبان ارسال شده هرچه زودتر تقویت و به یک قانون تبدیل شود و مردم ما قانونمند هستند و به قانون عمل می‌کنند.»


آقاتهرانی اضافه کرد:«‌خوشبختانه فراجا با ملاحظاتی که برای اجرای قانون و عملیاتی شدن آن مدنظر قرار می‌دهد، منجر به این می‌شود که جمعیت عفیف ما احساس بهتری داشته باشند. بابت این اقدامات به فرمانده کل انتظامی و یکایک کارکنان این فرماندهی دست مریزاد می‌گویم. همچنین امیدواریم از 32 دستگاهی که در این موضوع وظیفه دارند همگی پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند و به احکام الهی التزام داشته باشند.»


اختلاف‌نظرها نباید مانع تمکین از قانون شود!


«احمد راستینه» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: سرلوحه کار فراجا همواره شناخت دقیق مسئله ناهنجاری‌های اجتماعی و حفظ کرامت و جایگاه مردم به ویژه بانوان است. راستینه با اشاره به این که جامعه ما شریف و عفیف است، گفت: مردم ما خانواده دوست هستند و می‌دانند دشمن با ترویج ناهنجاری‌ها در جامعه، کشف حجاب زنان را به عنوان رکن اصلی خانواده هدف قرار داده است.
وی با اشاره به این که بایستی با افراد معلوم الحال که با اهداف مغرضانه اخلاقیات جامعه اسلامی ما را هدف گرفته‌اند، برخورد شود، گفت: لزوم حمایت از فراجا ضروری است و مردم فهیم ما باید به اجرای قانون پایبند باشند. اختلاف نظر برخی از افراد جامعه در نوع پوشش نباید به عدم تمکین قانون منجر شود و ما معتقدیم که همه دستگاه‌‌ها در این موضوع پای کار باشند و فراجا را در اجرایی سازی قانون حمایت کنند و جامعه ما الگو و نمونه‌‌‌‌ای در تراز جامعه اسلامی باشد.


تفسیر پیچیده میرسلیم


با این حال تفسیر هواداران طرح نور در مجلس از یک تذکر مهم همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد برخی با گسترده‌تر کردن ابعاد این تذکر سعی دارند که رای خود را در آن بگنجانند. میرسلیم نماینده تهران در مجلس گفته: بعضی‌ها فکر می‌کنند که وقتی رهبر انقلاب درباره مسأله حجاب تذکر دادند، یک موضوع ساده اولیه است. در حالی که نه، این یک موضوع پیچیده با طراحی دقیق برای اهداف بسیار مشخصی است که فقط به حجاب برنمی‌گردد، بلکه هدف‌ دشمن، فروپاشی فرهنگی، تهدید کیان خانواده در جمهوری اسلامی و تضعیف نسل آینده است.


توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش باید لحاظ کرد


در این باره دیروز «سلیمی نمین» چهره سیاسی اصولگرا گفته است: برخی به نحوی برخورد می‌کنند که گویا حساسیت آنها نسب به حجاب بیش از دیگران است. او معتقد است: آنچه آقای فضائلی گفته، را باید با توجه به شأن و جایگاه او که یکی از شخصیت‌های فرهنگی شایسته ما هستند و باید به آن عنایت شود، در نظر گرفته شود و از طرفی با توجه به جایگاهی که از آن صحبت کرده، باید لحاظ شود. وی افزود: متأسفانه بعضی از دوستانی که به لحاظ فکری نمی‌خواهند خودشان را خیلی درگیر مسائل پیچیده اجتماعی کنند، تصور می‌کنند با یک اقدام اجرایی می‌توانند مسئله را حل و فصل کنند، در حالی که به این صورت نیست.


آینده مبهم و مخاطرات سیاسی


با وجود اختلاف‌نظرهای متعددی که این روزها از تریبون‌های راست شنیده می‌شود، اما یک نکته مهم در این میان نباید از نظرها دور بماند. اگر از خاستگاه تندروها درباره حجاب و نگاه غیر منعطف آنها صرف‌نظرکنیم، گروه دومی که با این عده مخالفت می‌کنند هم بر فشارهای اجتماعی به شیوه‌های دیگر تاکید دارند، شیوه‌هایی که برخی آن را در لایحه عفاف و حجاب جست‌وجو می‌کنند و برخی بدون اشاره به پایگاه‌های قانونی این مسئله بر برخورد نرم و فرهنگی اصرار دارند.


با این وجود نتیجه هر دو نگاه نمی‌تواند آنچه باشد که جامعه‌شناسان و سیاسیون منتقد تصور می‌کنند. این مسئله بر پیچیدگی‌های موضوع حجاب و نحوه تعامل با مردم در آینده خواهد افزود، چرا که نه سیاست قائل به نظر مردم و گروه‌های میانجی در جامعه است و نه قوانین متعددی که در جریان است می‌تواند آنچه باشد که جامعه در حال گذار آن را می‌طلبد. از این رو موضوع حجاب در این بزنگاه تبدیل به سوژه‌ای برای قدرتنمایی جریان تندرو شده که هم در مقابل مردم و هم اصولگرایان نزدیک به خود می‌خواهد فضای تنفس و ابراز بیاید. اما در آینده چه چالش‌هایی در این مسیر خواهد بود را نباید از ذهن دور داشت، چالش‌هایی که این روزها حتی پذیرفتن مسئولیت قطعی اجرای چینین طرح‌هایی را در هاله ابهام قرار داده است.

====

خواسته حامیان مقابله با بی‌حجابی در یک تجمع

مسئولان باید از طرح نور حمایت کنند

جمعی از بانوان تهرانی در تجمعی ضمن حمایت از اجرای طرح مقابله با بدحجابی خواستار حمایت جدی مجلس و قوه قضائیه از اجرای این طرح شدند.به گزارش مهر، عصر دوشنبه جمعی از بانوان تهرانی در حمایت از اجرای طرح مقابله با بدحجابی و بدپوششی در میدان ولیعصر و میدان فلسطین تهران تجمع کردند.حاضران در این تجمع در شعارهایی خطاب به مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه قضائی خواستار برخورد با پدیده بدحجابی و بی حجابی شدند.یکی از حاضران در این تجمع به خبرنگار مهر گفت: اکثر بانوانی که برای تجمع آمده‌اند خانواده شهدا و از نیروهای انقلابی هستند که خواستار اجرای حکم الهی و مقابله با بی حجابی و حرام سیاسی که حضرت آقا فرمودند هستند.وی ادامه داد: حاضران در این تجمع از مسؤولان قوه قضائیه، دولت، وزارت کشور و شهرداری تقاضا دارند که چالش تحمیلی بی حجابی را جمع کنند زیرا این مسئله تبدیل به مسئله امنیتی شده و امنیت اخلاقی شهر ما به خطر افتاده است.این فرزند شهید افزود: چنین وضع ظاهری در حوزه پوشش و بی حجابی زیبنده شهری که ۲۴ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است نیست و همه این خانواده شهدا خواستار این هستند که این وضعیت سامان یابد.وی ادامه داد: مسئله بعدی که خواست این افراد هست، حمایت از اجرای طرح نور فراجاست است که قوه قضائیه و مجلس و نماینده‌ها باید از این طرح حمایت کنند و از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که از روز شنبه برای اجرای این طرح ورود کرده تشکر می‌کنیم.وی گفت: ترک فعل دستگاه‌های ۲۶ گانه باعث شده است که حتی آمرین به معروف که یک فریضه الهی را اجرا می‌کردند دیگر جرئت اجرای این فریضه را نداشته باشند.

برچسب ها: طرح نور ، حجاب ، مجلس
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز