40درصد جامعه در خطر سقوط به فقر | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۶۱۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
محرومیت‌زدایی جایی در بودجه 1403 ندارد
اعتبارات عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالغ بر 310هزار میلیارد تومان است که بیشترین سهم اعتبارات عمومی را در بین وزارتخانه‌ها دارد.

40درصد جامعه در خطر سقوط به فقر

بررسی ردیف‌های بودجه 1403 نشان می‌دهد که در لایحه ارائه شده دولت به مجلس، هیچ بودجه‌ای برای ردیف رفع فقر شدید سه دهک اول دیده نشده است.


به گزارش همدلی، بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد با اینکه ردیف جدیدی در لایحه بودجه 1403 با عنوان «کمک به اجرای برنامه مقیمی و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم» و با اختصاص بودجه 1500 همت در نظر گرفته شده اما بودجه عموم طرح‌های محرومیت‌زدایی رشدی نداشته‌اند و از محل منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان بابت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است.


اعتبارات عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالغ بر 310هزار میلیارد تومان است که بیشترین سهم اعتبارات عمومی را در بین وزارتخانه‌ها دارد. بیش از 256هزار میلیاد تومان از بودجه مربوطه متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است و اکثر توان مالی این وزارتخانه، صرف کمک به ناترازی صندوق بازنشستگی کشوری شده که در نتیجه آن امکان پیشبرد برنامه‌های مهمی مانند سیاست‌های حمایتی بسیار محدود شده است.وضعیت گسترش و تعمیق فقر در کشور در سال‌های گذشته، هشدار مکرر کارشناسان اجتماعی و اقتصاددانان را به همراه داشته است. در سال‌های پایانی دهه 90، نرخ فقر در کشور با افزایش قابل توجهی همراه بوده و به 30درصد جامعه رسیده است. مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین درباره خطر به زیر خط فقر افتادن 40درصد دیگر از جامعه در سال‌های آینده هم هشدار داد.

برچسب ها: بودجه ، فقر
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز